Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Navíc, když je to pro pražský magistrát tak výhodné. Jak asi tak může dlouho trvat, než se vyrobí plastová kartička o rozměrech 85,5 x 54 mm? Stroj ji vytiskne během několika vteřin. Jenže když ten stroj ovládá magistrát města Prahy, jsou to čtyři týdny. Proč?

Celý problém začíná u toho, že na rozdíl od občanských průkazů vydává ty řidičské Praha jen na jednom jediném místě. A tady stojí za to přečíst si, jak to vysvětluje mluvčí magistrátu, paní magistra Petra Hrubá. Je to úchvatné čtení:

“Organizace registru řidičů byla v hl. m. Praze historicky vždy zcela odlišná od organizace např. agendy občanských průkazů. Tato agenda byla v minulosti vždy členěna dle městských částí. Registr řidičů byl naopak vždy v Praze, v Brně, v Ostravě, v Plzni atd. organizován centrálně, což s ohledem na uspořádání archivu spisu řidiče, který kromě všech písemností vážících se k osobě řidiče po celý jeho život obsahuje i cca 1 mil. evidenčních karet řidiče v papírové podobě, které jsou řazeny v abecedním pořadí a se kterými se neustále pracuje, vylučuje jiné uspořádání než centrální. Toto uspořádání všem požadavkům plně vyhovuje, zejména ekonomickým a personálním. V případě rozčlenění po městských částech nebo vytvoření dislokovaných pracovišť by administrativa, spojená s neustálým pohybem písemností, zákonitě neúměrně vzrostla, včetně potřebného počtu úředníků. V případě členění např. na městské části by občané museli současně žádat o vydání nového řidičského průkazu vždy, i po přestěhování v rámci Prahy. V současné době tuto povinnost nemají. Centrální uspořádání archivu registru řidičů umožňuje efektivní součinnost s orgány činnými v trestním řízení a ostatními oprávněnými subjekty.”

E?

Dejte si to ještě jednou. Nebo raději dvakrát. Je to opravdu doslovný přepis její odpovědi.

Takže co nám to tedy chtěla mluvčí magistrátu říct: Především, že se to tak dělá, protože se to tak dělalo vždycky. Jasné, jako facka.

Pak, a to je jediný alespoň trochu srozumitelný argument, by vydávání řidičských průkazů na úřadech jednotlivých městských částí mohlo způsobit nárůst počtu úředníků. Ano, ale jen za předpokladu, že by Praha musela zaměstnávat specializované úředníky jen na řidičáky. A to by nemusela. Leda že chtěla mít celý systém jó extra složitý. Snaha šetřit je navíc po všech těch tunelech Blanka, předražených IT zakázkách a Opencard dojemná a chvályhodná.

A pak nám paní mluvčí tvrdí, že by každý musel po přestěhování žádat o nový průkaz. Proč? U občanských průkazů je sice jako relikt minulých dob stále adresa trvalého bydliště, aby si stát udržel pohodlnější kontrolu nad občanem, na řidičském průkazu však žádná adresa není. Ví to magistrát?

Celá procedura přitom probíhá až překvapivě hladce. Vezmete si v práci dovolenou, přijedete autem do Jungmannovy ulice, vypíšete si stručný formulář, přiložíte fotku, vytisknete si lísteček s pořadovým číslem a čekáte. Čekáte dlouho, protože je otevřeno jen každé druhé až třetí okénko. Pak na vás přijde řada a ochotné (opravdu, v tomhle jediném lze tenhle konkrétní pražský úřad opravdu označit za civilizovaný) úřednici vyplněný papír s fotkou odevzdáte. A ona vám řekne, že máte přijít za čtyři týdny. Domů jedete MHD, protože i když tahle banalita trvá magistrátu skoro měsíc, není schopen vám vydat potvrzení, že jste řidič. Za měsíc přijdete, opět velmi milá úřednice vám sdělí, že jde váš řidičák hledat, a odešle vás vystát půlhodinovou frontu před jediné okénko pokladny, kde musíte zaplatit 50 korun. Jinak to uhradit nejde.

Abychom byli úplně přesní. Jde to celé absolvovat rychleji. Do týdne. Za pět set korun. Pěkné. Rychleji to tedy jde, když se chce. Ale chce se až za pět set.

Tu malou kartičku vyrábí centrální výrobna dokladů Státní tiskárny cenin. Tu nikdo netlačí k rychlejší práci. A už vůbec ne magistrát. Zdá se to totiž celé jako malichernost. Přežít se to dá, tak co? Jenže přesně tyhle drobnosti vyjadřují míru civilizovanosti úřadů. Přístup úředníků pak ukazuje, jak moc dokážou používat rozum, inovovat prostředí, které mají spravovat, a nakolik jsou to roboti, kteří jen udržují stav, ať už je jakýkoli.